Schaddenspoor Noord
Middels deze route maak je kennis met de hoofdpersonen uit de tijd van de opkomst van de textielindustrie. Probeer ook de fietsroute 'zuid'. Zie voor uitgebreide verhalen: https://www.touristserver.nl/file/5019/Schaddenspoor+route+Noord_de+verhalen.pdf
Startpunt
U kunt beginnen bij startpunt: TIP Boekelo, Beckumerstraat 2, 7548 BG Enschede. Ga hier in oostelijke richting, de Boekelosestraat op.
-
Station Boekelo
Let op: direct na knooppunt 38 gaat u linksaf, de Boekelosestraat op. Na het spoor, langs het 'Zouthuisje' gaat u de eerste weg links (straat: Boekelose Stoomblekerij) voor Station Boekelo/Stoom Blekerij. Na dit beschouwd te hebben, gaat u terug naar de Boekelosestraat, en daar linksaf, richting 35.
-
Zouthuisje
Zouthuisje
Deze zouttoren markeert de stop bij het station van Museum Buurtspoorweg in Boekelo. Zouttorens werden vanaf de19e eeuw - toen er bij toeval zout werd gevonden in de bodem - gebruikt om het mineraal uit de bodem op te pompen.
-
Station Boekelo
Station Boekelo
Het is even zoeken naar het oude stationsgebouw, aangezien het perron waar de stoomtrein een paar dagen per jaar langs tuft niet het oorspronkelijke station is. Iets verderop aan de overkant zie je een wit huis met een patroon van rood-zwart gekleurde dakpannen, dát is het oude station Boekelo.
-
Boekelose Stoomblekerij
Boekelose Stoomblekerij
Dit monumentale pand met zijn negentiende-eeuwse gevels en de schoorsteen, maakte deel uit van een omvangrijk complex dat werd gebruikt in de befaamde Twentse textielindustrie. Hier werd het katoen gebleekt dat door Van Heek & Co verder werd verwerkt.
-
Wooncomplex Het Teesinkbos
Wooncomplex Het Teesinkbos
Vanuit hartje Boekelo is het maar een klein stukje naar bungalowpark Teesinkbos. Deze wijk met 69 patiowoningen heeft een rijke historie: van onontgonnen bos met eendenkooi, tot landgoed van de familie van Heek, naar de bijzondere woonwijk die er nu staat.
-
Nieuwe industrie
Grolsch Brouwerij
In de tweede helft van de 19e eeuw verandert Twente ingrijpend. Waar eens velden en dorpen het landschap beheersten, rijzen nu textielfabrieken op en brengen stoommachines bedrijvigheid en werkgelegenheid.
-
vervolg route naar 35
Vanaf dit punt, volgt u de borden verder naar knooppunt 35 en daarna verder de knooppuntenbeschrijving.
-
Fietsknooppunt 35
-
Usseler Es
Usseler Es
De Usseler Es, een eeuwenoude akker hoog opbollend in het Twentse landschap, ademt geschiedenis. Deze uitgestrekte es, liggend ten westen van Enschede nabij het dorp Usselo, is niet zomaar een stuk grond.
-
Fietsknooppunt 34
-
Locatie Halte Usselo
Halte Usselo
Halte Usselo, geopend in 1885, was een bescheiden maar onmisbare stopplaats op de spoorlijn tussen Boekelo en Enschede die de inwonersvan Usselo hun verbinding met de buitenwereld bood.
-
Koepelkamer Boerclub
Koepelkamer Boerclub
In het Twentse landschap, net buiten Usselo langs de oude spoorlijn Enschede-Boekelo, stond ooit een uniek bouwwerk dat tot op de dag van vandaag een verhaal vertelt over de jeugd van Enschedese textielfamilies, het clubhuis van de Boerclub.
-
Landgoed Het Stroot
Landgoed Het Stroot
Landgoed Het Stroot, gelegen aan de Strootsweg in het rustige Twekkelo, is een plek waar geschiedenis en natuur elkaar ontmoeten. Al sinds 1338 wordt dit gebied genoemd, toen als “Thon Strode” – een naam die doet denken aan natte, beboste gronden.
-
Johanneskerkje
Johanneskerkje
Het Johannes kerkje in Twekkelo, gebouwd in 1953, is een jong gebouw in de Nederlandse kerkgeschiedenis, maar draagt desondanks een belangrijke symbolische waarde.
-
Twekkelerschool
Twekkelerschool
Lang voordat er moderne scholen waren, zorgden de markescholen rondom Enschede voor het eerste onderwijs aan de kinderen van arme boerenfamilies. De Twekkelerschool, opgericht in 1726 door de Goedsheren van marke Twickelo, was de oudste van deze eenvoudige plattelandsscholen.
-
Fietsknooppunt 32
-
Retentiegebied Kristalbad
Retentiegebied Kristalbad
Het Kristalbad, een 40 hectare groot retentiegebied tussen Hengelo, Enschede, Driene en Twekkelo, is een innovatief landschapsproject waar waterbeheer, ecologie en historie samenvloeien.
-
Fietsknooppunt 53
-
Voetbalmuseum
Voetbalmuseum
Het FC Twente Museum, gevestigd in De Grolsch Veste, biedt een duik in de rijke geschiedenis van het Enschedese voetbal.
-
Fietsknooppunt 52
-
De golfer met de pijp
De golfer met de pijp
De legende van de “Golfer met de Pijp” gaat over Henny Jordaan (1899-1995), een textielfabrikant uit Haaksbergen en de eerste speler in Oost-Nederland die een golfhandicap van nul bereikte.
-
Spoorfietsen
Spoorfietsen
Waar vroeger de stoomtreinen van de GOLS en de kolentransporten over het schaddenspoor richting Duitsland reden kunt u nu zelf spoorfietsen over deze echte treinrails.
-
Fanny Blankers Koen stadion
Fanny Blankers Koen Stadion
Het Fanny Blankers-Koenstadion, ooit bekend als stadion Veldwijk, werd op 2e Pinksterdag in 1949 geopend op de resten van het puin uit de Tweede Wereldoorlog.
-
Maycrete noodwoningen
Maycrete noodwoningen
Na de Tweede Wereldoorlog ontstond in Nederland een enorme woningnood. Om dit urgente probleem aan te pakken, werden noodwoningen zoals de Maycrete-woningen in het leven geroepen.
-
Schutsluis Hengelo
Schutsluis Hengelo
De Schutsluis Hengelo, gebouwd in 1936, is heeft een voor Nederland unieke constructie, namelijk met een schuifdeur. Die is gekozen omdat er vanwege de ligging van Enschede op een stuwwal een hoogteverschil van 9 meter overbrugd moet worden.
-
Oudste rodelbaan van Europa
Oudste rodelbaan van Europa
De Waarbeek kent zijn oorsprong sinds 1e Paasdag 1924, toen “Theehuis De Waarbeek” zijn deuren opende in de bossen tussen Hengelo en Enschede.
-
Zoutboortoren 76
Zoutboortoren 76
Zoutboortoren 76 is een van de overgebleven zoutboortorens in Boekelo. Deze torens staan symbool voor een belangrijk hoofdstuk in Twentes industriële geschiedenis.
-
Blauwe Engel treinstel
Blauwe Engel treinstel
In 1953 presenteerde de Nederlandse Spoorwegen met trots de Blauwe Engel, een nieuw treinstel dat klaar was om de zijlijnen van Nederland te bedienen.
-
Zoutindustrie
Zoutindustrie
De Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie, opgericht in 1918, speelde een cruciale rol in de industriële geschiedenis van Twente.
-
Zoutboortoren 27
Zoutboortoren 27
Boortoren 27, een iconische stalen constructie uit de jaren vijftig, staat in Hengelo als tastbare herinnering aan de bloeiende zoutindustrie in Twente.
-
Locatie voormalige halte
Locatie voormalig halte
De Grote Veldweg had in het verleden een spoorweghalte die deel uitmaakte van het Schaddenspoor. Deze halte stond bekend als ‘stopplaats Twekkelo’.
-
Voormalige schuilkerk
Voormalige schuilkerk
Twekkelo herbergt een unieke plek in de Twentse religieuze geschiedenis. Bij erve De Haimer staat een eenvoudige schuur, ogenschijnlijk onopvallend, maar met een bijzondere geschiedenis.
-
Fietsknooppunt 30
-
Defensiepost Haimersweg
Defensiepost Haimersweg
Aan de Haimersweg in Twekkelo, verscholen in het landschap, ligt een bijzonder overblijfsel van de Koude Oorlog: De defensiepost.
-
Landgoed Christinalust
Landgoed Christinalust
Landgoed Christinalust, een relatief jong landgoed in Twente, heeft zijn oorsprong op de uitgestrekte heidevelden die in 1850 nog onontgonnen waren.
-
Verdwenen spoorlijn
Verdwenen spoorlijn
Hier in het landelijke Twekkelo liep ooit een spoorlijn die deel uitmaakte van het grotere netwerk van de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg- Maatschappij (GOLS).
-
Erve Kwinkeler
Erve Kwinkeler
Erve Kwinkeler is een historisch boerenerf dat al sinds 1795 deel uitmaakt van het Twentse landschap.
-
Fietsknooppunt 38