navigatie overslaan

Rondje Boekelo

Een prachtige wandelroute vanuit het centrum door het prachtige coulisselandschap rondom Boekelo. Na het Faunafort Boekelo, leidt de route langs de Boekelerbeek, over het landgoed de Wele, door het Teesinkbos en via de Bleekerij, de nieuwste woonwijk van Boekelo, weer terug naar het centrum.

  • type Wandelen
  • afstand 9,8 km
  • duur 2:27

Startpunt

De route is aangegeven met BLAUWE PIJLEN en begint op de driesprong Windmolenweg- Beckumerstraat-Kwinkelerweg, voor café-restaurant De Buren, Beckumerstraat 2. U loopt vanaf hier de Beckumerstraat op in de richting van de winkels en volgt de blauwe pijlen. Maar in feite kunt u de route bij elke blauwe pijl beginnen. U kunt de route inkorten (ca 4 km) door op de Beckumerstraat na de Marcellinuskerk aan de rechter hand niet rechts het zandpad op te gaan maar op de Beckumerstraat te blijven.

Colofon

Deze route wordt u aangeboden door de Dorpsraad Boekelo.

  1. TIP Boekelo

  2. Erve Kwinkeler

    Erve Kwinkeler

    Voor de komst van de industrie bestond Boekelo uit enkele grote boerderijen en een havezate. Erve Kwinkeler is een fraai voorbeeld van een grote en voorname Twentse boerderij. Ziet u aan de voorkant het gevelteken? De geveltekens bevatten symbolen die de have en het goed van de boer beschermden.

  3. Wandelknooppunt W03

  4. Wandelknooppunt W05

  5. Wandelknooppunt W04

  6. Stomend vrachtverkeer

    Stomend vrachtverkeer

    De lijn Winterswijk-Boekelo-Hengelo werd in 1884 geopend. Meer dan een jaar later werd het traject naar Boekelo-Enschede geopend, deze zijtak liep vanaf station Boekelo in noordoostelijke richting naar een eigen station: Enschede-Noord.

    Langs de spoorlijn vestigde zich veel industrie, je fabriek langs het spoor neerzetten was immers erg handig. De benodigde grondstoffen konden makkelijk worden aangevoerd en je producten gedistribueerd. Aanvankelijk reden er ook passagierstreinen, voornamelijk voor arbeidskrachten, maar het spoor

    ontwikkelde zich meer en meer voor vrachtvervoer.

    Andere aansluitingen volgden, die elk een eigen toepasselijke naam kregen: de in 1890 geopende lokaalspoorlijn Enschede-Noord - Oldenzaal geopend, werd “het Koolspoor”, en in 1903 volgde een lijn die via Enschede-Zuid naar Ahaus liep, het

    “Klompenspoor” of “Zuiderspoor”. Veel fabrieken kregen bovendien een eigen spooraansluiting, na de aanleg van het Twentekanaal werd een aftakking gemaakt naar de haven.

    In 1937 kwam er een einde aan het personenvervoer over het spoor en reden er alleen nog maar goederentreinen. In de jaren zestig

    loopt ook het goederenvervoer sterk terug als gevolg van sluiting van veel textielfabrieken, de vervanging van kolen door gas uit Groningen en door toenemend vrachtvervoer. Uiteindelijk wordt het traject tussen Haaksbergen en Enschede in 1972 definitief beëindigd. De goederentreinen zijn nu

    museumstukken, die alleen sporadisch rijden.

  7. Wandelknooppunt W07

  8. Wandelknooppunt W82

  9. Wandelknooppunt W09

  10. Wandelknooppunt W21

  11. Wereldberoemde Military

    Wereldberoemde Military

    Van over de hele wereld komen paarden en hun ruiters en wel 60.000 bezoekers jaarlijks naar Boekelo. De Crosscountry is één van de beste ter wereld. In de verte kunt u een paar hindernissen zien staan waarover de paarden springen. Ook kunt u de dressuur- en springbak zien liggen.

  12. Wandelknooppunt W78

  13. Wandelknooppunt W79

  14. Wandelknooppunt W97

  15. Wandelknooppunt W02