Akkoord

Door het gebruik van onze website ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons Cookiebeleid.

Twents Blokje Om

De route van de tram Denekamp- Oldenzaal vormt letterlijk een dwarsdoorsnede van het landschap. De tram rijdt al sinds 1942 niet meer, maar de wandelaars volgen nog steeds hetzelfde spoor. Dwars door het gevarieerde en glooiende Twentse landschap. Soms negen meter diep, dan weer drie meter boven het terrein. De tramhuisjes van Denekamp en Oldenzaal herinneren nog aan de tram. Net als een paar stukjes trambaan op het pad.

Opmars van textielindustrie

Je wandelt over een pad waar sinds de tweede helft van de negentiende eeuw heel wat gesteggel over is geweest. Het was de tijd dat de textielindustrie in Twente zijn opmars maakte. Industrie die een goede infrastructuur nodig had. Maar behalve een paar eeuwenoude paden en enkele rivieren bestonden er in Twente geen wegen, laat staan spoorwegen.

Politiek geharrewar

Er kwam een grote lobby op gang om spoorwegen in Twente te krijgen in Twente. In oktober 1865 werd de eerste spoorlijn van Almelo naar Duitsland in gebruik genomen. In de jaren daarna volgden andere verbindingen richting Duitsland en het westen van Nederland. In 1870 kreeg de gemeente Denekamp voor het eerst het verzoek om te praten over een verlenging van de spoorlijn tussen Zwolle en Almelo richting Denekamp. Zo ook in 1874 en 1879. Pas in 1881, na veel politiek geharrewar, ging men in beginsel akkoord met een tramverbinding richting Denekamp. Het duurde nog tot 1896 voordat de Nederlandsch Westfaalse Stoomtram Maatschappij (NWSM) kon starten met de aanleg van de trambaan tussen Denekamp en Oldenzaal. Op 18 juli 1903 kon dan eindelijk de eerste officiële rit gemaakt worden.

Download een PDF van de route

Einde door crisis en oorlog

De tram vervoerde grote aantallen arbeiders en toeristen vanuit de grensstreek rond Denekamp naar Oldenzaal. Naast personen werden over de trambaan ook goederen, agrarische producten, bouwmaterialen en kolen vervoerd. De crisis in de jaren ’30 deed de tramlijn uiteindelijk de das om. Ondanks protesten reed op 14 mei 1936 de laatste tram met reizigers tussen Oldenzaal en Denekamp. Het goederenvervoer werd op 23 juli 1942 gestaakt, op bevel van de Duitsers, die de rails nodig hadden aan het Oostfront.

Tip je vrienden

twitter facebook