navigatie overslaan

Binnenkijken bij

Berghoeve Brouwerij: al tien jaar lokaal sterk met brouwerij in boerderij

  • Leestijd 6
  • Gelezen 2456 keer

Op de Dutch Craft Beer Conference (dé conferentie voor speciaalbierbrouwers in Nederland) in januari werd een pleidooi gehouden voor duurzaamheid en lokaliteit. Belangrijke aspecten waarmee brouwerijen de komende jaren overeind kunnen blijven staan en zichzelf kunnen blijven bedruipen. Natuurlijk zijn er al brouwerijen die allang zagen dat dit de toekomst was. Berghoeve Brouwerij uit Den Ham bijvoorbeeld. Daar waar de Amsterdamse brouwerij Oedipus droomt van een eigen boerderijbrouwerij, timmeren Jurgen en Geralda Bootsveld al tien jaar aan de weg met hun brouwerij in eigen boerderij.

Goed voornemen

De meeste mensen nemen op 1 januari voor te stoppen met roken, of te gaan sporten. Het kan ook anders. Jurgen en Geralda Bootsveld besloten op 1 januari 2010 een brouwerij te beginnen. Dat is nog eens een goed voornemen! Geralda en Jurgen leerden elkaar kennen bij de studie levensmiddelentechnologie, waar ze leerden brouwen. Nadat ze 15 jaar als amateurs bier brouwen, zetten ze de stap naar een commerciële brouwerij.

Inmiddels struikel je over de brouwerijen, maar tien jaar geleden was dat anders. Toen was een nieuwe brouwerij met nieuwe bieren interessant voor de bierjuweliers in Nederland. Jurgen grinnikt: “Toen we begonnen, kregen we al snel vragen vanuit Burg Bieren uit Ermelo en de Bierkoning uit Amsterdam of ze onze bieren konden verkopen. Sterker nog, ze kwamen de orders zelfs ophalen! Die tijd is al weer een tijdje voorbij, natuurlijk. Misschien maar goed ook, want het is leuker als de mensen hier langskomen om de bieren te proeven.”

Twee paden

Berghoeve heeft altijd tijd voor een rondleiding in de brouwerij en/of proeverij. Ze merken dat er twee groepen voor komen: de geeks die de brouwerij kennen van hun barrel aged bieren en de beginnende bierliefhebbers met aanhang om nieuwe smaken te proeven. Ondanks dat er meer en meer mensen zijn die speciaalbier ontdekken, zijn er ook nog volksstammen die nog nooit iets anders dan een pils hebben geproefd. “Het gebeurt wel eens dat iemand bij zo’n proeverij van vijf bieren zegt: ‘Oh, er zitten ook lekkere bij’,” lacht Jurgen. “We zijn nog echt mensen aan ‘t opleiden en opvoeden als het gaat om het proeven van bieren.”

“Eigenlijk hebben we twee paden,” vult Geralda aan, “we hebben meer Belgische stijl bieren voor de lokale markt en de bieren van wilde vergisting en barrel aged bieren sturen we meer naar het westen. We zien bijvoorbeeld dat de Zwarte Snorre veel wordt gedeeld op de Facebook Beer Geeks groep. Het is interessant trouwens dat dat bier bekender is dan de naam van Berghoeve.” Hoewel dat na de opname van Beergeeks TV wellicht is veranderd. “De mond-tot-mondreclame is in ieder geval belangrijk,” zegt Geralda. “Of dat nou over Zwarte Snorre gaat of over Berghoeve Brouwerij.”

Twentse nuchterheid

Er mag anders best meer over Berghoeve gesproken worden, want dat hun bieren zo worden gewaardeerd heeft alles te maken met hoe Geralda en Jurgen hun bedrijf leiden. “We hebben een paar duidelijke principes van waaruit we werken en leven,” vertelt Jurgen. “Authenticiteit is daar één van, we willen bij ons zelf blijven.” Als je het Jurgen hoort zeggen, dan denk je gelijk aan Twentse nuchterheid.

“Wij geloven in ons product,” legt Jurgen uit, “dat willen we uitstralen. Ik zal je een voorbeeld geven. We kregen een keer een bedrijf over de vloer wat graag een eigen bier wilde als relatiegeschenk. Dat is financieel een zeer leuke opdracht. Maar toen bleek het etiket belangrijker dan het bier. Sterker nog, hij zei letterlijk: ‘Het maakt me niet uit wat voor troep jij in die flesjes doet.’. Toen heb ik dat gesprek gelijk afgekapt. Zo hoef ik geen geld te verdienen.”

Duurzaamheid

Geld verdienen is nooit het hoofdmotief geweest voor Berghoeve, Geralda en Jurgen zijn gaan brouwen omdat ze gericht zijn op smaak. Nu, op hun boerderij, zitten ze dicht bij de natuur en kunnen ze hun ambacht aanscherpen. Ze verbouwen al hun eigen hop, al is dat maar genoeg voor één brouwsel, en denken na over eigen gerst. Het blijft kleinschalig, ook voor de brouwsels. “Nu brouwen we ongeveer 200 hectoliter,” zegt Jurgen, “maar onze capaciteit is tussen de 350 en 400 hecto. Dat is ook onze maximale groei. Goed is goed genoeg.”

Daarmee zijn we weer terug bij Twentse nuchterheid. Maar er zijn meer waarden die belangrijk zijn voor Berghoeve. Duurzaamheid, bijvoorbeeld. “We zijn de grenzen aan het opzoeken qua duurzaamheid,” zegt Jurgen. “Hoe dichterbij we de grondstoffen kunnen halen, hoe beter het is. We hebben sinds kort een elektrische auto, dus ons bereik is 240 kilometer,” lacht hij. “Maar,” gaat hij serieus verder, “we zijn al meer dan milieuvriendelijk. We leveren al een jaar meer dan 3 keer ons verbruik aan zonne-energie.” Berghoeve is betrokken bij de wereld waarin ze leven.

Betrokkenheid

Berghoeve is in tien jaar gegroeid van een brouwerij waar bier werd opgehaald om in het westen te verkopen tot een brouwerij waar westerlingen graag naartoe trekken om prachtige bieren te drinken. In de nabije omgeving zijn er plekken genoeg waar het bier te verkrijgen is, er is genoeg lokale betrokkenheid. Uiteraard hoeven de fans niet naar Den Ham te trekken om te kijken welke brouwsels er uit de ketel komen. Berghoeve heeft een app-groep voor de fans om ze op de hoogte te houden van welk bier er op de markt komt. Zo worden ook de fans betrokken bij de brouwerij.

De Berghoeve-fans gaan het komend jaar veel berichten krijgen, want er staat nogal al wat op stapel voor het tienjarig jubileum. “We hebben speciaal voor het jubileum al twee bieren gebrouwen die ook al op vat liggen,” verklapt Geralda. “En er komen zes á zeven varianten van de Zwarte Snorre. Verder zijn we met bevriende brouwerijen collabs aan het inplannen, die met Stadsbrouwerij Eindhoven is al gemaakt, zelfs.” Op biergebied komt er genoeg aan, dus.

Jubileum

Het leukste wat er in het jubileumjaar aan gaat komen, zijn de samenwerkingen met mensen uit het verleden. Jurgen en Geralda gebruiken het feestjaar om terug te kijken. Geralda glundert bij het eerste evenement: “We zijn erg blij om weer met Alwin Leemhuis samen te werken, een voormalige kok van de Librije, het driesterren restaurant in Zwolle, die nu chef is van De Tuinkamer in Schuinesloot. Hij heeft prachtige bier-en-spijscombinaties gemaakt met onze bieren.” Niet alleen zijn vonden het heerlijk, waarschijnlijk. Laten we voor nog meer bijzondere momenten de agenda van Berghoeve Brouwerij en De Tuinkamer in de gaten houden dit jubileumjaar!

Tekst: Taco Zuidema

Wat vind je van dit artikel?