navigatie overslaan

Typisch Twents

Beleving en innovatie: al 170 jaar is Roetgerink hét modewalhalla van Twente

  • Leestijd 4 min
  • Gelezen 748 keer

Dé modezaak van Twente, zo mag je Roetgerink Mode & Schoenen in Enter na 170 jaar zeker noemen. Het geheim? Gastvrijheid, gezelligheid en oprechte interesse voor klanten. “We willen graag dat iedereen zich welkom voelt. Een bezoek aan Roetgerink is voor velen een dagje uit”, legt directeur Paul Roetgering uit.

Een uitgebreide collectie dames-, heren- en kinderkleding, een schoenenwinkel én genoeg mogelijkheden om even te relaxen met een kop koffie, lunch of diner. Wie alles van Roetgerink wil beleven, is al snel een paar uur zoet. Dat feit én de hoge kwaliteit van service zorgt ervoor dat velen naar Enter afreizen. Vanuit het hele land weten klanten het modebedrijf te vinden. “Onze mensen volgen pasvorm- en verkoop- trainingen om klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Dat maakt ons wel echt uniek”, vertelt Paul Roetgering.

Onder één dak

Waarom klanten Roetgerink zo goed weten te vinden en terug blijven komen? Paul: “Tachtig procent van onze klanten komt uit de ruime omgeving van Enter, daarnaast is er een hele grote groep toeristen die ons ooit bezocht heeft en terug blijft komen vanwege hun goede ervaring.” Bijzonder in tijden dat veel mensen vooral via internet hun kleding shoppen. Maar het persoonlijke modeadvies brengt de postbode nog altijd niet met zich mee. Paul: “Mensen komen voor de service. Ze voelen zich welkom en worden goed geholpen. We hebben heel veel merken onder één dak. Eigenlijk zijn we een one-stop-shop, waar je voor de garderobe van het hele gezin terecht kan. Voor zowel kinderen als ouderen en alles daartussenin. Van de meest trendy merken tot kostuums en feestkleding.

Eigenlijk kan iedereen hier slagen. En tijdens, voor of na het shoppen genieten de mensen van de sfeer in onze Brasserie R-1854.” De afgelopen jaren heeft Roetgerink er alles aan gedaan om van een bezoek aan de winkel écht een beleving te maken. “De directeur van onze branchevereniging heeft ons wel eens vergeleken met een dagje Efteling. Een bezoekje aan ons is een totale fashion & food beleving. Echt een dagje uit!”

Innoveren

Die beleving komt onder andere door innovaties van de afgelopen jaren. “Als je het aan ons vraagt is het typisch Twents om te innoveren. Wij doen daar graag aan mee. Zo waren we bijvoorbeeld de eerste mode- zaak met een eigen taxiservice”, legt Paul uit. En er is meer. Zo is er sinds 2017 een speciale Fashion Giftbox, waarbij je niet alleen een modecheque cadeau geeft, maar ook een flesje prosecco en een lunch, bite of diner bij de Brasserie. En met Erve Christiaan (vernoemd naar de oprichter) biedt Roetgerink nu zelfs een Shop & Sleep arrangement. Voor 299 euro boek je twee overnachtingen met ontbijt en een drie- gangendiner bij R-1854. Als extraatje ont- vang je een modecheque van 50 euro van Roetgerink. “Ik ken geen enkele andere modewinkel die een eigen gastenverblijf heeft”, aldus Paul.

Shop & High Tea giftbox
Shop & High Tea giftbox

Al jaren vernieuwend

Misschien is dat uiteindelijk wel het grote geheim van Roetgerink. Blijven innoveren. Al in de 19e eeuw deed oprichter Christiaan Roetgering dit. Hij trok met kruideniers- waren en fournituren door Twente, in 1854 startte hij de eerste kruidenierswinkel in Enter. Toen al uniek: de gratis koffie. In de kökk’n van de familie Roetgering waren klanten welkom voor een bakkie en een praatje. Paul: “Mijn moeder Annie, was regelmatig in die koffiekökk’n te vinden.” Het tekent de gastvrijheid van de familie. En die gratis koffie in de kökk’n? Die is er nog altijd. Ook in de beginjaren deed Roetgerink al veel dingen ‘voor het eerst’. Een weeffoutencollectie zorgde voor landelijke bekendheid en dankzij het eigen naai- atelier konden klanten hun broek ter plekke korter laten maken. Dat atelier is er nog steeds en zorgt ervoor dat alle kleding- stukken perfect passend mee in de tas gaan.

Typisch Twents

Eind 2024 komt er weer een verandering aan. Dankzij een uitbreiding zal de modezaak straks zo’n 8.000 vierkante meter omvatten. Paul: “We kunnen onze collecties dan nog mooier presenteren. We pakken de hele benedenverdieping aan en creëren ver- schillende werelden voor onze bezoekers.” En dat gevoel van het familiebedrijf zit in het DNA. “We willen iedereen op hun gemak laten voelen. Bij ons is het niet hoog- dravend, doe maar normaal dan doe je gek genoeg. Wat dat betreft zijn we écht typisch Twents. En dat zal zo blijven.”

Onze podcast 'Het échte Geheim van Tukkers' heeft in aflevering drie een gesprek met Paul Roetgering. Luister de aflevering hier:

Wat vind je van dit artikel?